Simson och Delilah

Oljemålning konserverad och restaurerad våren 2001


Fig 1. Efter konservering och restaurering

 

Konservator: Christin Anderberg
Arbetstid: 50 timmar
Ägare: Privat
Motiv: Simson och Delilah
Mått: 135,5 x 204,5 cm
Konstnär: Attribuerad till Abraham van Diepenbeeck, Flamländsk målare född i Antwerpen 1596, död 1675.

 


Fig 2. Före konservering och restaurering

 

Tillstånd
Målningen är tidigare dubblerad, dvs. en stödduk har limmats fast på baksidan av originalduken med ett animaliskt klister. Vid samma tillfälle har förmodligen färgskiktet också impregnerats med ett animaliskt bindemedel.

Orsaken till dessa tidigare konserveringsåtgärder har varit en omfattande krackelering av färgskiktet samt utbrett färgbortfall i samband med denna instabilitet.Ett stort antal färgbortfall har kittats upp och sedan retuscherats med oljefärg, dock har många färgbortfall lämnats därhän. Denna tidiga konservering kan tänkas vara gjord någon gång mellan mitten av 1800-talet och sekelskiftet 18-1900-tal.

Originalfernissan har i samband med denna konservering blivit avlöst (avtvättad) förmodligen pga. att den redan då var oxiderad (gulnad) och täckt med ytsmuts.

Vid något tillfälle under målningens livstid har man av anständighetsskäl målat över Delilahs nakna bröst.

 

Skäl till restaurerings- och konserveringsåtgärder
Målningens nuvarande (ej original) fernisskikt är kraftigt oxiderat (gulnat) till en mörkgul nyans, ett tjockt lager ytsmuts (sot, fett,damm, rök) bidrar till att målningen ger ett nästan brunt intryck.

Alla de retuscher (i-målningar av skador) som gjorts tidigare med oljefärg har med tiden mörknat betydligt (sker alltid med oljefärg) i förhållande till originalet och misspryder nu målningens yta som mörka fläckar.

Duken har tre st. revor/ hål samt en bula (uttänjning av duk). Färgskiktet är punktvis instabilt, framför allt i anslutning till sömmen i mitten av målningen (2 dukbitar hopsydda). Ett större antal gamla färgbortfall är ej uppkittade eller retuscherade.

 

Konserverings- och restaureringsåtgärder
1. För att uttöjd duk i samband med de tre revorna/hålen skall krympa behandlas de skadade dukområdena med fukt och tryck. Brottytorna fogas samman och fästs med ett adhesiv.

2. Avlösning av ytsmuts.

3. Avlösning av oxiderad fernissa och gamla retuscher.

Fig 3. Under avlösning av ytsmuts och oxiderad fernissa

4. Avlösning och manuell borttagning av speciellt hårda gamla retuscher. 5. Punktfästning av instabilt färgskikt.

6. Uppkittning av färgbortfall.

Fig. 4 Efter rengöring och uppkittning av skador i färgskikt

7. Grundretuschering med vattenlöslig färg.

8. Ett skikt mellanfernissa.

9. Slutretuschering med laserande färg.

10. Sluternissa 2 skikt.

Fig 5. Detalj efter konservering och restaurering

Allm: komplettering av saknade kilar i spännramen, utkilning av ramen för att spänna duken, komplettering av saknade nubb i monteringen duk på ram. Prydnadsramen konserverades och restaurerades på samma gång.


Tillbaka

 

 

Tillbaka